Nykyinen yrittäjä Johanna Alho edustaa jo neljättä sukupolvea Alhoja, jotka ovat saaneet elantonsa huopatehtaan pyörittämisestä. Kun moni muu huopa-alan toimijoista on vuosikymmenien varrella pudonnut joukosta pois, Alhojen käsissä arvokas käsityöperinne on säilynyt katkeamattomana tähän päivään.
1920-luvulla Jämsään alkoi syntyä huopa-alan keskittymä, joka oli kansainvälisestikin poikkeuksellinen ilmiö. Miksi juuri Jämsässä ja miksi juuri silloin? Suvussa kulkeutuneen tiedon perusteella Alhon Huopatehtaan yrittäjä Johanna Alho tietää kertoa asiasta jotain.
”Olen kuullut, että 1920-luvun alussa Jämsässä liikkui venäläinen kulkukauppias, joka toi huopatossujen teon taidon Jämsän seudulle. Kylällä taito jalostui ja syntyi useita huopatehtaita.”
Myös Johannan isoisovanhemmat, nuoripari Jalmari ja Saima Alho, kiinnostuivat alasta.
”Vuonna 1927 he perustivat yhdessä huopatehtaan Jämsän Partalaan tälle samalle tontille, jolla nykyäänkin toimimme”, Johanna kertoo.
Aluksi Alhojen huopatehdas toimi nimellä Saima Alho ja Kumppanit ja päätuotteena olivat huopikkaat, joita myytiin markkinoilla. Myöhemmin yrityksen nimi on vaihtunut useampaan kertaan: huopatuotteita on valmistettu äsken mainitun ja nykyisen lisäksi myös nimellä Huopaliike J. Alho ja Alhon Huopatehdas Oy.
Huopateollisuuden kulta-aika Partalassa kesti 1950-luvulle saakka, jolloin kylällä oli parhaimmillaan jopa seitsemän huopatehdasta sekä lisäksi vielä muutama lähistöllä ja muilla paikkakunnilla. Huopateollisuus eli vahvana koko Suomessa usean vuosikymmenen ajan.
”Huopateollisuus oli jossain vaiheessa niin suuri tuotannonala, että sitä varten oli omat messutkin”, Johanna mainitsee.
Vuosikymmenten vaihtuessa ja maailman muuttuessa huopatehtaat kuitenkin vähenivät, ja nyt jäljellä on koko Suomessa enää vain kaksi: Alhon Huopatehdas ja samoihin aikoihin aloittanut Lahtiset. Alhon Huopatehdas on ainoa, jonka yrittäjät ovat tehtaan perustamisesta asti yhtäjaksoisesti saaneet elantonsa huopatehtaasta. Ratkaisevaa on ollut ainakin se, että jatkaja toiminnalle on aina löytynyt omasta suvusta.
”Jalmarin ja Saiman jälkeen huopatehdasta veivät eteenpäin pojat Veikko ja Tauno. Yrityksellä meni silloin niin hyvin, että veljekset laajensivat toimintaa perustamalla Jämsän keskustaan liikkeen toisen huopatehtaan. Tauno alkoi sitten keskustan liikkeessä huopatehtaassa erikoistua lankapuolelle ja pappani Veikko jäi pitämään Partalaan huopatehdasta”, Johanna kertoo.
Seuraavasta sukupolvesta vuorossa olivat Johannan isä ja hänen siskonsa, jotka olivat huopatehtaan omistajina yhdessä isänsä Veikon kanssa. Johanna itse tuli virallisesti töihin yritykseen vuonna 2005 ja osti tehtaan toiminnan vuonna 2016.
”Sinä aikana, jonka minä olen ollut huopatehtaan toiminnassa mukana, kaupankäynti on muuttunut paljon ja uudistuksia on tarvittu. Ennen meiltä meni tuotteita pelkästään jälleenmyyjille, esimerkiksi suurille ketjuliikkeille, mutta nyt tilausmäärät alkoivat selvästi pienentyä”, Johanna muistelee.
Alhon Huopatehtaalla ei kuitenkaan annettu periksi, vaan mietittiin, miten liiketoimintaa kannattaisi uudistaa.
”Reagoimme muutokseen perustamalla vuonna 2009 oman tehtaanmyymälän ja seuraavana vuonna verkkokaupan. Vuodesta 2013 lähtien verkkokauppa on ollut jo vahvasti varteenotettava myyntikanava, ja nykyään oma myyntimme on erittäin tärkeässä roolissa”, Johanna sanoo.
Johannalle suvun yrityksen jatkaminen ei ollut itsestään selvä vaihtoehto, mutta niin siinä vain luontevasti sitten kävi – onhan hän käytännössä syntynyt huopatossut jalassa.
”Olen kasvanut kiinni tähän yritykseen ja saanut tästä alasta ja työstä omasta perhepiiristä äärettömän hyvää oppia, jota ei muualta olisi saanut. Välillä itsekin yllätyn, kuinka paljon villa- ja huopatietoutta minulla jo on ja kuinka paljon edelleen opin koko ajan”, Johanna toteaa.
Huopatehtaan pihapiiri on ollut alusta asti myös tehdasta pyörittävän suvun kotipiha, ja koko ajan pihan kahdessa omakotitalossa on asunut kaksi suvun perhettä. Nyt toinen taloista on Johannan perheen koti, joten hänen elämänsä pyörii monellakin tavalla huopatehtaan ympärillä – ja näyttää siltä, että tämä tulee jatkumaan tulevaisuudessakin.
”Tällä hetkellä on hyvät merkit siitä, että villa- ja huopatuotteille on tulossa uusi käyttäjäsukupolvi. Suurille ikäluokille tuotteemme ovat tuttuja, mutta tarina ei pääty siihen. Nuorten keskuudessa on paljon kiinnostusta huopatuotteisiin. He kuitenkin arvostavat erilaisia asioita kuin aiemmat sukupolvet ja se vaatii myös meiltä ajattelutavan muuttamista. Emme yritä tehdä huopatuotteita halvimmalla mahdollisella tavalla, vaan seuraamme ajan trendejä ja tarjoamme sellaisia tuotteita, jotka vastaavat ihmisten tarpeita. Tuotteissa voi näyttää myös omaa luovuutta ja opittuja taitoja”, Johanna lupaa.
Uusien tuulien lisäksi Huopatehdas J. Alhon valikoima kunnioittaa edelleen vahvasti perinteitä. Se näkyy esimerkiksi Alho Special Edition -mallistossa, jossa Jalmari ja Saima ovat saaneet omat tyylikkäät nimikkotuotteensa. Malliston tuotteet on tehty erittäin huolella keskittyen siihen, että ne tuntuvat käytössä äärimmäisen hyviltä.
Toimitusehdot ovat voimassa 15.11.2024 alkaen
Joululahjaksi tilatuilla tuotteilla on pidennetty vaihto- ja palautusoikeus 17.1.2025 saakka.
Verkkokaupan tuotteita myy Huopatehdas Johanna Alho (2752457-6).
Myymme tuotteita täysi-ikäisille yksityishenkilöille Suomeen ja
EU-alueelle.
Tuotteiden hinnat sisältävät voimassa olevan arvonlisäveron.
Pidätämme oikeuden hintojen ja lähetyskulujen muutoksiin.
Yrityksille meillä on oma verkkokauppa, jonne voit rekisteröityä tästä.
Tuotteet tilataan pääsääntoisesti internetin välityksellä verkkokaupastamme www.alhonhuopatehdas.fi ostoskorin kautta.
Tilaukset
vahvistetaan sähköpostilla, jossa ilmoitetaan tilauksen summa,
toimituskulut sekä tilatut tuotteet.
Tilausvahvistuksen saaminen
edellyttää sähköpostiosoitteen ilmoittamista tilauksen yhteydessä.
Asiakas sitoutuu jokaisen tilauksen yhteydessä voimassa oleviin toimitusehtoihin.
2-6 arkipäivää,
ellei tuotekohtaisesti ole ilmoitettu jotain muuta.
Kiireaikoina
(kuten joulu sekä isän- ja äitienpäivä) toimitusaikamme saattaa olla
pidempi. Ajankohtainen toimitusaikamme on aina päivitetty.
Huomioithan, että osa tuotteistamme valmistetaan
loppuun asti tilauksen mukaan.
Ilmoitathan mikäli toimituksella on kiire, niin pyrimme parhaamme mukaan vaikuttamaan tuotanon ja toimituksen nopeuteen.
Huomioithan, että jos tilauksellasi on ennakkomyynnissä olevia tuotteita sekä heti saatavilla olevia tuotteita, niin toimitamme koko tilauksen vasta, kun kaikki tuotteet ovat saatavilla.
Kun tilaat yli 100€ on kotimaan toimitus aina ilmainen!
POSTI
Postin noutopisteen ollessa täynnä, he voivat ohjata lähetyksen seuraavaan vapaaseen noutopisteeseen. Tällaisessa tilanteessa suosittelemme olemaan yhteydessä Postin asiakaspalveluun, valitettavasti yrityksemme ei voi ottaa tästä vastuuta.
MATKAHUOLTO
NOUTO TEHTAANMYYMÄLÄSTÄ, hinta 0€
TOIMITUKSET ULKOMAILLE
Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä tuotteen toimittajaan.
Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
Tutustu Paytrailin maksuehtoihin klikkaamalla tästä.
Tutustu Klarnan tarjoamiin maksutapoihin klikkamalla tästä ja maksuehtoihin klikkaamalla tästä.
Kun
valitset Klarnan tarjoaman maksutavan, on asiakas itse vastuussa
laskutuksesta aiheutuneista mahdollisista kuluista, esimerkiksi muistutusmaksusta.
Asiakas myös huolehtii itse, että lasku on tullut
varmasti Klarnalta sähköpostiin (kannattaa katsoa myös
roskapostikansio).
Klarnan maksutavat ovat asiakkaan ja Klarnan välinen
sopimus.
Jos teet tuotevaihdon tai palautuksen, muistathan ilmoittaa siitä Klarnalle, niin he voivat laittaa laskusi taukotilaan.
Voit ladata puhelimeesi Klarnan sovelluksen, ja näet kaikki ostoksiisi liittyvät asiat yhdessä paikassa.
Saatte tilausvahvistuksen
sähköpostiinne, joka sisältää painikkeen "lataa lasku". Painamalla painiketta pääsette lataamaan laskun pdf-muodossa.
Ennakkolasku
maksetaan ennen tuotteen toimitusta. Ennakkolaskun maksuaika on 7 päivää.
Jos ennakkolaskua ei ole maksettu eräpäivään mennessä, perumme
tilauksen.
Kiireellisissä toimituksissa voitte lähettää kuitin maksusta
sähköpostiimme.
Tuote voidaan vaihtaa toiseen kokoon tai malliin 30 vrk kuluessa toimituksesta ja se on asiakkaalle maksutonta.
Me kustannamme yhden tuotevaihdon asiakkaalle, mutta jos vaihtoja
tulee yhden tilauksen osalle useampia, joutuu asiakas itse maksamaan
seuraavat tuotevaihdot.
Ulkomailta tulevan palautuksen tai vaihdon kustannuksista asiakas vastaa itse.
Otathan ensin yhteyttä meihin, jotta tiedämme onko haluttua tuotetta varastossamme.
Voit ottaa meihin yhteyttä TÄSTÄ tai asiakaspalvelu@alhonhuopatehdas.fi.
Muista kertoa nimesi sekä tilausnumerosi.
Kun teet vaihdon, voit käyttää Postin
asiakaspalautuksen sopimustamme. Tällöin vaihdon tekeminen on
ilmaista. Muistathan säästää saamasi kuitin palautuksesta!
Vaihtaessa tuotteita, laitathan palautuksen mukaan vapaamuotoisen lomakkeen, jossa ilmoitat mihin haluat tuotteen vaihtaa. Tällä helpotat työtämme.
Jos lomake puuttuu tai on puutteellisesti täytetty, emme pääse tekemään tuotevaihtoa.
Jos teet tuotevaihdon tai palautuksen, muistathan ilmoittaa siitä myös maksunvälittäjälle, niin he voivat laittaa laskusi taukotilaan.
Vaihdettavan tuotteen on oltava myyntikuntoinen!
Tuotteen tulee
olla puhdas, käyttämätön ja täysin uuden veroinen.
Tuotelapun on oltava
tuotteessa kiinni.
Tarkastamme tuotteen kunnon ennen maksun
palautumista. Jos tuote ei ole palautusehtojen mukaisessa kunnossa, emme
voi hyvittää koko tuotteen hintaa, vaan siitä voi seurata
mahdollinen arvon aleneminen.
Huomioithan, että osassa tuotteissa ei ole vaihto- tai palautusoikeutta, jos tuotteeseen on valittu esimerkiksi oma painatus. Tämä on ilmoitettu tuotteen yhteydessä.
Jos haluat palauttaa tuotteen kokonaan, on se asiakkaalle omakustanteista.
Halutessanne
voitte pyytää meiltä Postin asiakaspalautuksen tunnuksen sähköpostilla
ja tehdä palautuksen tuota tunnusta käyttäen, jolloin palautuksesta ei
tarvitse maksaa kassalla suoraan.
Pidätämme asiakkaalle palautettavasta rahasummasta 7,90€, joka on meille todellinen kustannus palautuksesta.
Ulkomailta tulevan palautuksen tai vaihdon kustannuksista asiakas vastaa itse.
Jos asiakas vaihtaa
tuotteen ja tämän jälkeen palauttaa sen, tulee hänen itse vastata
palautuskustannuksista.
HUOM! Mikäli asiakas on valinnut toimituksen kotiovelle, palautamme tällöin vain normaalin toimituskulukustannuksen 7,90€. Muistathan säästää saamasi kuitin palautuksesta!
Palauttaessanne tuotteita, voitte tehdä käsin merkinnän
palautuksesta, mukana tulleeseen kuittiin. Halutessanne voitte myös
tulostaa sähköpostiinne tulleesta toimitusvahvistusviestistä erillisen
palautuslomakkeen. Myös tuo kuitti löytyy tuosta samaisesta
toimitusvahvistusviestistä.
Jos palautuksen mukana ei tule mitään merkintää vaihdosta/palautuksesta, emme pääse rekisteröimään palautusta. Laita kuitti tai palautuslomake mukaan pakettiin.
Palautettavan tuotteen on oltava myyntikuntoinen!
Tuotteen tulee
olla puhdas, käyttämätön ja täysin uuden veroinen.
Tuotelappu on hyvä pitää vielä sovitettaessa tuotteessa kiinni.
Tarkastamme tuotteen kunnon ennen maksun
palautumista. Jos tuote ei ole palautusehtojen mukaisessa kunnossa, emme
voi hyvittää koko tuotteen hintaa, vaan siitä voi seurata
mahdollinen arvon aleneminen.
Huomioithan, että osassa tuotteissa ei ole vaihto- tai palautusoikeutta, jos tuotteeseen on valittu esimerkiksi oma painatus. Tämä on ilmoitettu tuotteen yhteydessä.
NOUTAMATON PAKETTI
Noutamaton lähetys ei ole sama asia kuin tuotteen palautus.
Mikäli
asiakas jättää noutamatta tilaamansa tuotteet, peritään häneltä
lähetyksen palauduttua toimituksen sekä palautuksen todelliset
kustannukset. Asiakkaalle hyvitetään siten tilauksen arvo vähennettynä
toimitus- ja palautuskuluilla (15,80€).
Rekisteröimme palautuksen noin 5 arkipäivän aikana.
Hyvitämme
tilauksen koko summan valitsemasi maksutavan mukaisesti. Mikäli palautat
tilauksen kokonaisuudessaan, palautuvat sinulle myös alkuperäiset
toimituskulut.
Mikäli olet maksanut ostoksesi Paytrail maksutavalla: me ilmoitamme järjestelmämme kautta Paytrailille palautuksesta ja he palauttavat tilauksen maksun teille.
Mikäli olet maksanut ostoksesi Klarnan maksutavalla: me ilmoitamme järjestelmämme kautta Klarnalle palautuksesta ja he palauttavat tilauksen maksun teille tai lähettävät päivitetyn laskun.
Tilauksen voi perua, jos sitä ei ole otettu vielä käsittelyyn. Jos
tilaus on otettu käsittelyyn ja tuotteiden valmistu aloitettu, peruminen
ei enää ole mahdollista. Tämän jälkeen sovelletaan normaaleja palautusehtoja.
Tilauksen voi perua laittamalla meille sähköpostia asiakaspalvelu@alhonhuopatehdas.fi tai soittamalla 050 516 5475 (ma-pe 10-16). Ilmoitathan tilausnumeron sekä nimesi.
Huopatehdas J. Alho ei vastaa ylivoimaisen esteen (force majeure) aiheuttamista viivästymisistä eikä vahingoista.
Jos toimituksesi on vahingoittunut, ilmoita siitä heti pakettia noudettaessa noutopaikan virkailijalle.
Jos tilauksestasi puuttuu tuotteita tai tuote on eri kuin olet tilannut, niin ilmoitathan siitä välittömästi meille TÄSTÄ
tai asiakaspalvelu@alhonhuopatehdas.fi. Jos tilauksessa on vääriä tai
viallisia tuotteita tai tuotteita puuttuu kokonaan, lähetämme korvaavat
tuotteet ilman lisäkuluja.
Pidätämme oikeuden muuttaa toimitusehtojamme. Asiakkaan tulee tutustua ennen tilaamista kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin.