Huopatossut ja -kengät ovat pääpiirteissään erittäin helppohoitoiset, mutta muutaman asian muistamalla saat pidennettyä niiden käyttöikää. Näillä hoito-ohjeilla varmistat, että huopatossuistasi on sinulle iloa pitkäksi aikaa.
Miten huopatossut tai -kengät puhdistetaan?
Huopakenkien pintaan tarttuneen lian voit puhdistaa harjaamalla pintaa ihan tavallisella juuriharjalla. Jos huopakenkiin tulee tahroja, niitä voit poistaa pyyhkimällä tiskisienellä ja miedolla pesuaineella. Talviaikaan huopakengille riittää yleensä hoidoksi tuuletus, ja kesäaikaan niitä voi tarvittaessa raikastaa ruokasoodalla: ripottele ruokasoodaa huopakengille, anna sen vaikuttaa puolisen tuntia ja imuroi sitten pois.
Tai voit myös ostaa huopatossuille suunnitellun hoito- ja puhdistussetin täältä.
Voiko huopatossuja tai huopakenkiä pestä?
Huopakenkiä ei koskaan pidä pestä pesukoneessa, eikä pesemiselle muutenkaan ole tarvetta. Huopakengissä käytetty villa on materiaalina antibakteerinen, ja siksi bakteerit eivät elä siinä. Samasta syystä huopakenkien villamateriaali ei myöskään ala haista hielle.
Voiko huopakenkiä käyttää kostealla säällä?
Huopakengät eivät mene pilalle kastumisesta, mutta ne on tärkeää kuivattaa käytön jälkeen. Jos huopakenkiä käytetään toistuvasti märkinä, niiden villakuitu alkaa pikkuhiljaa venyä ja antaa periksi. Lopulta huopa voi myös irrota valetun pohjan reunasta.
Miten huopakengät kuivatetaan?
Huopakengät kuivuvat hyvin tilassa, jossa on lattialämmitys – esimerkiksi pesuhuoneessa. Saunaan tai muuhun liian voimakkaaseen lämpöön huopakenkiä ei kannata laittaa kuivumaan, sillä villa kutistuu korkeissa lämpötiloissa.
Kannattaako huopakengät käsitellä jollain?
Huopakenkien pintaa ei tarvitse eikä kannata käsitellä, sillä muuten niiden hengittävyys voi häiriintyä. Villa hylkii luontaisesti likaa, vettä ja hajuja. Villa myös huolehtii itse kosteudensäätelystään: jos jalka hikoaa, villa imee kosteuden, ja kun se saa levätä, se luovuttaa taas kosteuden pois. Huopakengissä käytetty villa on siis itsessään jo melkoinen älymateriaali.
Kuinka kauan huopatossut tai -kengät kestävät käyttöä?
Huopakenkämme on kehitetty mahdollisimman monikäyttöisiksi, jotta ne toimivat kaikissa olosuhteissa eikä niiden käyttöaika rajoitu vain talvipakkasiin. Esimerkiksi paksu pohja tuo huopakengille lisää käyttömahdollisuuksia. Huopakengän kesto riippuu tietysti paljon siitä, kuinka suuren osan vuodesta kenkä on käytössä. Käyttöiän pidentämiseksi huopakengille on hyvä antaa säännöllisesti myös lepopäiviä, jotta ne saavat palautua rasituksesta.
Huopatossujen kesto riippuu käyttötiheyden lisäksi paljon myös käyttäjänsä askelluksesta ja käyttöympäristöstä, joten selkeää kestoaikaa on mahdoton antaa. Villa on kuitenkin luonnonmateriaali, joka elää ja sopeutuu monenlaisiin olosuhteisiin.
Miten huopatossut tai -kengät kannattaa säilyttää?
Huopakengät on hyvä säilyttää ilmankosteudeltaan vakaassa tilassa. Jos kengät ovat pidempään pois käytöstä, ne voi varmuuden vuoksi suojata muovipussilla. Huopikkaat on perinteisesti suojattu sanomalehteen käärimällä, jotta koiperhoset eivät pääse tuhoamaan villaa, mutta muovipussi ajaa hyvin saman asian.
Huopakenkien kumipohjan ominaisuudet
Huopakengissä on suoravalettu, kotimainen polyuretaani- eli PU-pohja, joka on materiaalina hyvin lämpöä eristävä. Pohja on paksu ja työjalkinetyyppinen, ja se on liukkaallakin alustalla pitävä. Kumipohjaisia huopatossuja voi huoletta käyttää myös sisällä, sillä pohja ei jätä jälkiä lattiaan. Pohjan valmistaja lupaa materiaalille käyttökestävyyden -25 asteen lämpötilaan asti. PU-pohja ei kuitenkaan pidä pitkistä säilytysajoista, vaan on parhaimmillaan säännöllisessä käytössä.
Muuta huomioitavaa
Huopatossut ja -kengät muotoutuvat käytössä ja lopullinen lesti leveyden osalta tulee käyttäjän omasta jalasta. Jos tossuihin siis jää pientä väljyyttä, niin se saattaa muokkautua ajan kuluessa pois. Jos sinulla on esimerkiksi matala jalkapöytä, voit muokata tossujen korkeutta villapohjallisilla. Pohjallinen tuo myös mukavaa pehmeyttä ja sen ansiosta tossu/kenkä kestää käyttöä pidempään.
Jäikö jokin huopatossujen tai -kenkien hoitoon liittyvä asia vielä mietityttämään?
Vastaamme mielellämme kysymyksiisi sähköpostitse osoitteessa asiakaspalvelu@alhonhuopatehdas.fi.
Toimitusehdot ovat voimassa 4.1.2021 alkaen.
Verkkokaupan tuotteita myy Huopatehdas Johanna Alho (2752457-6).
Myymme tuotteita täysi-ikäisille yksityishenkilöille Suomeen ja
EU-alueelle.
Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron.
Pidätämme oikeuden hintojen ja lähetyskulujen muutoksiin.
Jälleenmyyjille meillä on oma verkkokauppa, jonne voit rekisteröityä tästä.
Tuotteet tilataan pääsääntoisesti internetin välityksellä verkkokaupastamme www.alhonhuopatehdas.fi ostoskorin kautta.
Tilaukset
vahvistetaan sähköpostilla, jossa ilmoitetaan tilauksen hinta,
toimituskulut sekä tilatut tuotteet. Tilausvahvistuksen saaminen
edellyttää sähköpostiosoitteen ilmoittamista tilauksen yhteydessä.
Asiakas sitoutuu jokaisen tilauksen yhteydessä voimassa oleviin toimitusehtoihin.
5-10 arkipäivää (ellei tuotekohtaisesti ole ilmoitettu jotain muuta).
Sesonkiaikoina, kuten joulu ja isän- ja äitienpäivä, toimitusaikamme voivat olla pidemmät, joista ilmoitamme aina erikseen.
Huom! Osa tuotteistamme valmistetaan
loppuun asti tilauksen mukaan, joten kun tilaus on tehty niin se ei
tarkoita automaattisesti sitä, että tuote on heti valmiina varastossa
lähetettäväksi.
Mutta pyrimme aina pitämään kiinni kuitenkin antamistamme
toimitusajoista.
Huopatehdas J.Alho ei kuitenkaan vastaa yhteistyökumppaneina toimivien yritysten toiminnasta johtuvista viivästyksistä.
YRITYKSET: Toimitusaika vahvistetaan erikseen sähköpostilla kun tilaus on saapunut meille.
Meillä kotimaan normaalitoimitukset ovat aina ilmaisia!
Pidätämme oikeuden toimittaa tuotteet edullisimman toimitustavan mukaisesti.
POSTI
HUOM! Postin noutopisteen ollessa täynnä, he voivat ohjata lähetyksen seuraavaan vapaaseen noutopisteeseen. Tällaisessa tilanteessa suosittelemme olemaan yhteydessä Postin asiakaspalveluun, valitettavasti yrityksemme ei voi ottaa tästä vastuuta.
MATKAHUOLTO
NOUTO TEHTAANMYYMÄLÄSTÄ
TOIMITUKSET BALTIAN MAIHIN
TOIMITUKSET EU-ALUEELLE
YRITYKSET: Lasku 14 pv netto (toimitetaan tilauksen yhteydessä)
Tuote voidaan vaihtaa toiseen kokoon tai malliin 14 vrk kuluessa toimituksesta ja se on asiakkaalle maksutonta.
Me kustannamme yhden tuotevaihdon asiakkaalle, mutta jos vaihtoja
tulee yhden tilauksen osalle useampia, joutuu asiakas itse maksamaan
seuraavat tuotevaihdot.
Ulkomailta tulevan palautuksen tai vaihdon kustannuksista asiakas vastaa itse.
Otathan ensin yhteyttä meihin, jotta tiedämme onko haluttua tuotetta varastossamme.
Voit ottaa meihin yhteyttä TÄSTÄ tai asiakaspalvelu@alhonhuopatehdas.fi.
Muista kertoa nimesi sekä tilausnumerosi.
Kun teet vaihdon, voit käyttää Postin asiakaspalautussopimustamme. Tällöin vaihdon tekeminen on aina ilmaista.
Vaihdettavan tuotteen on oltava myyntikuntoinen! Tuotteen tulee
olla puhdas, käyttämätön ja täysin uuden veroinen. Tuotelapun on oltava
tuotteessa kiinni. Tarkastamme tuotteen kunnon ennen maksun
palautumista. Jos tuote ei ole palautusehtojen mukaisessa kunnossa, emme
voi välttämättä hyvittää koko tuotteen hintaa, vaan siitä voi seurata
mahdollinen arvon aleneminen.
Vaihtaessasi tuotteita, täytäthän vaihto- ja palautuslomakkeen
huolellisesti, jotta tiedämme mihin malliin tai kokoon haluat tuotteen
vaihtaa. Pakkaathan tuotteen alkuperäiseen
uudelleenkäytettävään pakkauspussiimme, laitat vaihto- ja
palautuslomakkeen mukaan pakettiin ja liimaat paketin päälle mukana
tulleen palautustarran.
Muistathan säästää saamasi kuitin palautuksesta!
Huomioithan, että osassa tuotteissa ei ole vaihto- tai palautusoikeutta, jos tuotteeseen on valittu esimerkiksi oma painatus. Tämä on ilmoitettu tuotteen yhteydessä.
Verkkokaupassamme tuotteiden vaihto ja palautus on maksutonta (sis. yhden tuotevaihdon/palautuksen). Jos esimerkiksi asiakas vaihtaa tuotteen ja tämän jälkeen palauttaa sen, tulee hänen itse vastata palautuskustannuksista.
Ulkomailta tulevan palautuksen tai vaihdon kustannuksista asiakas vastaa itse.
Poikkeuksena Posti-toimitus kotiovelle sekä Matkahuolto -toimitus kotiovelle, josta hyvitetään edullisimman toimitustavan mukainen paketin toimitusmaksu 8,00€.
Kun teet palautuksen, voit käyttää Postin
asiakaspalautussopimustamme. Tällöin palautuksen tekeminen on aina
ilmaista. Palautustilanteessa palautetaan asiakkaalle koko alkuperäisen
tilauksen summa (sis. toimituskulut).
Palauttaessa tuotteita, täytäthän vaihto- ja palautuslomakkeen huolellisesti, jolloin helpotat työtämme. Jos palautuslomake puuttuu tai on puutteellisesti täytetty, emme pääse rekisteröimään palautusta.
Vaihdettavan
tuotteen on oltava myyntikuntoinen! Tuotteen tulee olla puhdas,
käyttämätön ja täysin uuden veroinen. Tuotelapun on oltava tuotteessa
kiinni. Tarkastamme tuotteen kunnon ennen maksun palautumista. Jos tuote
ei ole palautusehtojen mukaisessa kunnossa, emme voi välttämättä
hyvittää koko tuotteen hintaa, vaan siitä voi seurata mahdollinen arvon
aleneminen.
Pakkaathan
tuotteen alkuperäiseen uudelleenkäytettävään pakkauspussiimme, laitat
vaihto- ja palautuslomakkeen mukaan pakettiin ja liimaat paketin päälle
mukana tulleen palautustarran.
Muistathan säästää saamasi kuitin palautuksesta!
Huomioithan, että osassa tuotteissa ei ole vaihto- tai palautusoikeutta, jos tuotteeseen on valittu esimerkiksi oma painatus. Tämä on ilmoitettu tuotteen yhteydessä.
NOUTAMATON PAKETTI
Noutamaton lähetys ei ole sama asia kuin tuotteen palautus.
Mikäli
asiakas jättää noutamatta tilaamansa tuotteet, peritään häneltä
lähetyksen palauduttua 20€:n toimitus- ja käsittelymaksu. Maksu vastaa
suuruudeltaan palautuksen, toimituksen ja käsittelyn todellisia
kustannuksia. Asiakkaalle hyvitetään siten tilauksen arvo vähennettynä
toimitus- ja käsittelymaksulla (20€).
Rekisteröimme palautuksen noin 10 arkipäivän aikana. Hyvitämme tilauksen koko summan valitsemasi maksutavan mukaisesti.
Poikkeuksena Posti-toimitus kotiovelle, josta hyvitetään edullisimman toimitustavan mukainen paketin toimitusmaksu 8,00€.
Mikäli olet valinnut maksutavaksi Klarna laskun, saat päivitetyn laskun kun palautuksesi on rekisteröity.
Jos toimituksesi on vahingoittunut ilmoita siitä heti pakettia noudettaessa noutopaikan virkailijalle.
Jos tilauksestasi puuttuu tuotteita tai tuote on eri kuin olet tilannut ilmoitathan siitä välittömästi meille TÄSTÄ
tai asiakaspalvelu@alhonhuopatehdas.fi. Jos tilauksessa on vääriä tai
viallisia tuotteita tai tuotteita puuttuu kokonaan, lähetämme korvaavat
tuotteet ilman lisäkuluja.
Pidätämme oikeuden muuttaa toimitusehtojamme. Asiakkaan tulee tutustua ennen tilaamista kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin.