Huopatossujen ja huopakenkien hoito-ohjeet

Huopatossut ja -kengät ovat pääpiirteissään erittäin helppohoitoiset, mutta muutaman asian muistamalla saat pidennettyä niiden käyttöikää. Näillä hoito-ohjeilla varmistat, että huopatossuistasi on sinulle iloa pitkäksi aikaa.

Miten huopatossut tai -kengät puhdistetaan?

Huopatossujen pintaan tarttuneen lian voit puhdistaa harjaamalla pintaa ihan tavallisella juuriharjalla. Jos tossuihin tulee tahroja, niitä voit poistaa pyyhkimällä tiskisienellä ja miedolla pesuaineella. Talviaikaan tossuille riittää yleensä hoidoksi tuuletus, ja kesäaikaan niitä voi tarvittaessa raikastaa ruokasoodalla: ripottele ruokasoodaa tossuille, anna sen vaikuttaa puolisen tuntia ja imuroi sitten pois.

Tai voit myös ostaa huopatossuille suunnitellun hoito- ja puhdistussetin täältä.

Voiko huopatossuja tai huopakenkiä pestä?

Huopatossuja tai -kenkiä ei koskaan pidä pestä pesukoneessa, eikä pesemiselle muutenkaan ole tarvetta. Tossuissa käytetty villa on materiaalina antibakteerinen, ja siksi bakteerit eivät elä siinä. Samasta syystä tossujen villamateriaali ei myöskään ala haista hielle.

Voiko huopakenkiä käyttää kostealla säällä?

Huopakengät eivät mene pilalle kastumisesta, mutta ne on tärkeää kuivattaa käytön jälkeen. Jos huopakenkiä käytetään toistuvasti märkinä, niiden villakuitu alkaa pikkuhiljaa venyä ja antaa periksi. Lopulta huopa voi myös irrota valetun pohjan reunasta.

Miten huopakengät kuivatetaan?

Huopakengät kuivuvat hyvin tilassa, jossa on lattialämmitys – esimerkiksi pesuhuoneessa. Saunaan tai muuhun liian voimakkaaseen lämpöön huopakenkiä ei kannata laittaa kuivumaan, sillä villa kutistuu korkeissa lämpötiloissa.

Kannattaako huopakengät käsitellä jollain?

Villa hylkii luontaisesti likaa, vettä ja hajuja. Villa myös huolehtii itse kosteudensäätelystään: jos jalka hikoaa, villa imee kosteuden, ja kun se saa levätä, se luovuttaa taas kosteuden pois. Huopakengissä käytetty villa on siis itsessään jo melkoinen älymateriaali. Ulkokäyttöön tarkoitetut huopakengät voi halutessa suojata nykyaikaisilla kosteuden suojasuihkeilla, niiltä kohdilta missä rasitus on kovinta. Yleensä ulkopohjan ja huovan yhdistymisalue on kovalla rasituksella käytössä, päkiän ja kantapään kohdilla.

Kuinka kauan huopatossut tai -kengät kestävät käyttöä?

Huopakenkämme on kehitetty mahdollisimman monikäyttöisiksi, jotta ne toimivat kaikissa olosuhteissa eikä niiden käyttöaika rajoitu vain talvipakkasiin. Esimerkiksi paksu pohja tuo huopakengille lisää käyttömahdollisuuksia. Huopakengän kesto riippuu tietysti paljon siitä, kuinka suuren osan vuodesta kenkä on käytössä. Käyttöiän pidentämiseksi huopakengille on hyvä antaa säännöllisesti myös lepopäiviä, jotta ne saavat palautua rasituksesta.

Huopatossujen kesto riippuu käyttötiheyden lisäksi paljon myös käyttäjänsä askelluksesta ja käyttöympäristöstä, joten selkeää kestoaikaa on mahdoton antaa. Villa on kuitenkin luonnonmateriaali, joka elää ja sopeutuu monenlaisiin olosuhteisiin.

Miten huopatossut tai -kengät kannattaa säilyttää?

Huopakengät on hyvä säilyttää ilmankosteudeltaan vakaassa tilassa. Jos kengät ovat pidempään pois käytöstä, ne voi varmuuden vuoksi suojata muovipussilla. Huopikkaat on perinteisesti suojattu sanomalehteen käärimällä, jotta koiperhoset eivät pääse tuhoamaan villaa, mutta muovipussi ajaa hyvin saman asian.

Huopakenkien kumipohjan ominaisuudet

Huopakengissä on suoravalettu, kotimainen polyuretaani- eli PU-pohja, joka on materiaalina hyvin lämpöä eristävä. Pohja on paksu ja työjalkinetyyppinen, ja se on liukkaallakin alustalla pitävä. Kumipohjaisia huopatossuja voi huoletta käyttää myös sisällä, sillä pohja ei jätä jälkiä lattiaan. Pohjan valmistaja lupaa materiaalille käyttökestävyyden -25 asteen lämpötilaan asti. PU-pohja ei kuitenkaan pidä pitkistä säilytysajoista, vaan on parhaimmillaan säännöllisessä käytössä.

Muuta huomioitavaa

Huopatossut ja -kengät muotoutuvat käytössä ja lopullinen lesti leveyden osalta tulee käyttäjän omasta jalasta. Jos tossuihin siis jää pientä väljyyttä, niin se saattaa muokkautua ajan kuluessa pois. Jos sinulla on esimerkiksi matala jalkapöytä, voit muokata tossujen korkeutta villapohjallisilla. Pohjallinen tuo myös mukavaa pehmeyttä ja sen ansiosta tossu/kenkä kestää käyttöä pidempään.

Jäikö jokin huopatossujen tai -kenkien hoitoon liittyvä asia vielä mietityttämään?

Vastaamme mielellämme kysymyksiisi sähköpostitse osoitteessa asiakaspalvelu@alhonhuopatehdas.fi.

Ostoskorisi on tyhjä

Toimitusehdot

Toimitusehdot ovat voimassa 30.7.2024 alkaen.

YLEISTÄ:

Verkkokaupan tuotteita myy Huopatehdas Johanna Alho (2752457-6).
Myymme tuotteita täysi-ikäisille yksityishenkilöille Suomeen ja EU-alueelle.
Tuotteiden hinnat sisältävät arvonlisäveron.
Pidätämme oikeuden hintojen ja lähetyskulujen muutoksiin.

Yrityksille meillä on oma verkkokauppa, jonne voit rekisteröityä tästä.

TILAAMINEN:

Tuotteet tilataan pääsääntoisesti internetin välityksellä verkkokaupastamme www.alhonhuopatehdas.fi ostoskorin kautta.
Tilaukset vahvistetaan sähköpostilla, jossa ilmoitetaan tilauksen summa, toimituskulut sekä tilatut tuotteet.
Tilausvahvistuksen saaminen edellyttää sähköpostiosoitteen ilmoittamista tilauksen yhteydessä.
Asiakas sitoutuu jokaisen tilauksen yhteydessä voimassa oleviin toimitusehtoihin.

TOIMITUSAIKA KOTIMAAHAN:

2-6 arkipäivää,
ellei tuotekohtaisesti ole ilmoitettu jotain muuta.
Kiireaikoina (kuten joulu sekä isän- ja äitienpäivä) toimitusaikamme saattaa olla pidempi. Ajankohtainen toimitusaikamme on aina päivitetty.

Huomioithan, että osa tuotteistamme valmistetaan loppuun asti tilauksen mukaan.
Ilmoitathan mikäli toimituksella on kiire, niin pyrimme parhaamme mukaan vaikuttamaan tuotanon ja toimituksen nopeuteen.

TOIMITUSTAVAT:

Kun tilaat yli 100€ on kotimaan toimitus aina ilmainen!

POSTI

  • Postipaketti - Hae paketti automaattista tai postista, hinta 7,90€
    Posti toimittaa tilauksen ympäristövastuullisesti koko Suomeen ma-la klo 19 mennessä. Saat viestin, kun paketti on noudettavissa. Voit seurata paketin kulkua myös OmaPosti-sovelluksella.
  • Kotipaketti - Toimitus kotiovelle, hinta 11,90€
    Posti toimittaa tilauksen ympäristövastuullisesti, sovittuun aikaan.
    Voit seurata paketin kulkua myös OmaPosti-sovelluksella.

Postin noutopisteen ollessa täynnä, he voivat ohjata lähetyksen seuraavaan vapaaseen noutopisteeseen. Tällaisessa tilanteessa suosittelemme olemaan yhteydessä Postin asiakaspalveluun, valitettavasti yrityksemme ei voi ottaa tästä vastuuta.

MATKAHUOLTO

  • Lähellä-paketti - Nouto Matkahuollon pakettiautomaatista tai noutopisteestä, hinta 7,90€
    Toimitus valitsemaasi Matkahuollon pakettiautomaattiin tai noutopisteeseen pääsääntöisesti 1-2 työpäivänaikana, isoimmissa kaupungeissa myös lauantaisin. Saat ilmoituksen heti, kun pakettisi on noudettavissa.

NOUTO TEHTAANMYYMÄLÄSTÄ, hinta 0€

  • Nouto suoraan Tehtaanmyymälästämme - tarkista tästä aukioloajat
    Saatte ilmoituksen sähköpostiinne, kun tilauksenne on noudettavissa. Tilauksenne odottaa Tehtaanmyymälän kassalla.

TOIMITUKSET ULKOMAILLE

  • Toimitamme seuraaviin maihin: Viro, Latvia ja Liettua, jolloin toimituskulut ovat 15,00€.
  • Toimitamme seuraaviin maihin: Saksa, Ruotsi, Tanska, Itävalta, Belgia, Tsekki, Alankomaat, Puola, Espanja, Unkari, Luxemburg, Slovenia, Slovakia, Portugali ja Bulgaria, jolloin toimituskulut ovat 25,00€.

MAKSUTAVAT:

  • Paytrail - Verkkopankki- ja korttimaksut sekä mobiilimaksutavat

Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä tuotteen toimittajaan.

Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä

Tutustu Paytrailin maksuehtoihin klikkaamalla tästä.

  • Klarna - Maksa heti, maksa myöhemmin tai pilko maksut

    Tutustu Klarnan tarjoamiin maksutapoihin klikkamalla tästä ja maksuehtoihin klikkaamalla tästä.

    Kun valitset Klarnan tarjoaman maksutavan, on asiakas itse vastuussa laskutuksesta aihetutuneista mahdollisista kuluista, esimerkiksi muistutusmaksusta.
    Asiakas myös huolehtii itse, että lasku on tullut varmasti Klarnalta sähköpostiin (kannattaa katsoa myös roskapostikansio).
    Klarnan maksutavat ovat asiakkaan ja Klarnan välinen sopimus.

    Jos teet tuotevaihdon tai palautuksen, muistathan ilmoittaa siitä Klarnalle, niin he voivat laittaa laskusi taukotilaan.
    Voit ladata puhelimeesi Klarnan sovelluksen, ja näet kaikki ostoksiisi liittyvät asiat yhdessä paikassa.

    • Ennakkolasku - maksu suoraan Huopatehdas J. Alhon tilille

    Saatte tilausvahvistuksen sähköpostiinne, joka sisältää painikkeen "lataa lasku". Painamalla painiketta pääsette lataamaan laskun pdf-muodossa.
    Ennakkolasku maksetaan ennen tuotteen toimitusta. Ennakkolaskun maksuaika on 7 päivää.
    Jos ennakkolaskua ei ole maksettu eräpäivään mennessä, perumme tilauksen.
    Kiireellisissä toimituksissa voitte lähettää kuitin maksusta sähköpostiimme.

      TUOTEVAIHTO:

      Tuote voidaan vaihtaa toiseen kokoon tai malliin 30 vrk kuluessa toimituksesta ja se on asiakkaalle maksutonta.

      Me kustannamme yhden tuotevaihdon asiakkaalle, mutta jos vaihtoja tulee yhden tilauksen osalle useampia, joutuu asiakas itse maksamaan seuraavat tuotevaihdot.
      Ulkomailta tulevan palautuksen tai vaihdon kustannuksista asiakas vastaa itse.

      Otathan ensin yhteyttä meihin, jotta tiedämme onko haluttua tuotetta varastossamme.
      Voit ottaa meihin yhteyttä TÄSTÄ tai asiakaspalvelu@alhonhuopatehdas.fi.
      Muista kertoa nimesi sekä tilausnumerosi.

      Kun teet vaihdon, voit käyttää Postin asiakaspalautus sopimustamme. Tällöin palautuksen tekeminen on ilmaista.
      Muistathan säästää saamasi kuitin palautuksesta!

      Vaihtaessa tuotteita, täytäthän vaihto- ja palautuslomakkeen huolellisesti, jolloin helpotat työtämme.
      Jos vaihtolomake puuttuu tai on puutteellisesti täytetty, emme pääse tekemään tuotevaihtoa.
      Laita vaihto- ja palautuslomake mukaan pakettiin ja liimaa paketin päälle mukana tullut palautustarran.

      Jos teet tuotevaihdon tai palautuksen, muistathan ilmoittaa siitä myös maksunvälittäjälle, niin he voivat laittaa laskusi taukotilaan.

      Vaihdettavan tuotteen on oltava myyntikuntoinen!
      Tuotteen tulee olla puhdas, käyttämätön ja täysin uuden veroinen.
      Tuotelapun on oltava tuotteessa kiinni.
      Tarkastamme tuotteen kunnon ennen maksun palautumista. Jos tuote ei ole palautusehtojen mukaisessa kunnossa, emme voi hyvittää koko tuotteen hintaa, vaan siitä voi seurata mahdollinen arvon aleneminen.

      Huomioithan, että osassa tuotteissa ei ole vaihto- tai palautusoikeutta, jos tuotteeseen on valittu esimerkiksi oma painatus. Tämä on ilmoitettu tuotteen yhteydessä.


      PALAUTUS:

      Jos haluat palauttaa tuotteen kokonaan, on se asiakkaalle omakustanteista.
      Halutessanne voitte pyytää meiltä Postin asiakaspalautuksen tunnuksen sähköpostilla ja tehdä palautuksen tuota tunnusta käyttäen, jolloin palautuksesta ei tarvitse maksaa kassalla suoraan.
      Pidätämme asiakkaalle palautettavasta rahasummasta 7,90€, joka on meille todellinen kustannus palautuksesta.
      Ulkomailta tulevan palautuksen tai vaihdon kustannuksista asiakas vastaa itse.

      Jos asiakas vaihtaa tuotteen ja tämän jälkeen palauttaa sen, tulee hänen itse vastata palautuskustannuksista.

      HUOM! Mikäli asiakas on valinnut toimituksen kotiovelle, palautamme tällöin vain normaalin toimituskulukustannuksen 7,90€.
      Muistathan säästää saamasi kuitin palautuksesta!

      Palauttaessanne tuotteita, voitte tehdä käsin merkinnän palautuksesta, mukana tulleeseen kuittiin. Halutessanne voitte myös tulostaa sähköpostiinne tulleesta toimitusvahvistusviestistä erillisen palautuslomakkeen. Myös tuo kuitti löytyy tuosta samaisesta toimitusvahvistusviestistä.
      Jos palautuksen mukana ei tule mitään merkintää vaihdosta/palautuksesta, emme pääse rekisteröimään palautusta.

      Laita kuitti tai palautuslomake mukaan pakettiin.

      Palautettavan tuotteen on oltava myyntikuntoinen!
      Tuotteen tulee olla puhdas, käyttämätön ja täysin uuden veroinen.
      Tuotelappu on hyvä pitää vielä sovitettaessa tuotteessa kiinni.

      Tarkastamme tuotteen kunnon ennen maksun palautumista. Jos tuote ei ole palautusehtojen mukaisessa kunnossa, emme voi hyvittää koko tuotteen hintaa, vaan siitä voi seurata mahdollinen arvon aleneminen.

      Huomioithan, että osassa tuotteissa ei ole vaihto- tai palautusoikeutta, jos tuotteeseen on valittu esimerkiksi oma painatus. Tämä on ilmoitettu tuotteen yhteydessä.

      NOUTAMATON PAKETTI

      Noutamaton lähetys ei ole sama asia kuin tuotteen palautus.
      Mikäli asiakas jättää noutamatta tilaamansa tuotteet, peritään häneltä lähetyksen palauduttua toimituksen sekä palautuksen todelliset kustannukset. Asiakkaalle hyvitetään siten tilauksen arvo vähennettynä toimitus- ja palautuskuluilla (15,80€).

      MAKSUN PALAUTUS:

      Rekisteröimme palautuksen noin 5 arkipäivän aikana.
      Hyvitämme tilauksen koko summan valitsemasi maksutavan mukaisesti. Mikäli palautat tilauksen kokonaisuudessaan, palautuvat sinulle myös alkuperäiset toimituskulut.

      Mikäli olet maksanut ostoksesi Paytrail maksutavalla: me ilmoitamme järjestelmämme kautta Paytrailille palautuksesta ja he palauttavat tilauksen maksun teille.

      Mikäli olet maksanut ostoksesi Klarnan maksutavalla: me ilmoitamme järjestelmämme kautta Klarnalle palautuksesta ja he palauttavat tilauksen maksun teille tai lähettävät päivitetyn laskun.

      TILAUKSEN PERUMINEN ENNEN TOIMITUSTA:

      Tilauksen voi perua, jos sitä ei ole otettu vielä käsittelyyn. Jos tilaus on otettu käsittelyyn ja tuotteita alettu valmistamaan, peruminen ei enää ole mahdollista. Tämän jälkeen sovelletaan normaaleja palautusehtoja.

      Tilauksen voi perua laittamalla meille sähköpostia asiakaspalvelu@alhonhuopatehdas.fi tai soittamalla 050 516 5475 (ma-pe 10-16). Ilmoitathan tilausnumeron sekä nimesi.

      YLIVOIMAINEN ESTE

      Huopatehdas J. Alho ei vastaa ylivoimaisen esteen (force majeure) aiheuttamista viivästymisistä eikä vahingoista.

      ONGELMATILANTEET JA VIRHEELLINEN TOIMITUS

      Jos toimituksesi on vahingoittunut, ilmoita siitä heti pakettia noudettaessa noutopaikan virkailijalle.
      Jos tilauksestasi puuttuu tuotteita tai tuote on eri kuin olet tilannut, niin ilmoitathan siitä välittömästi meille TÄSTÄ tai asiakaspalvelu@alhonhuopatehdas.fi. Jos tilauksessa on vääriä tai viallisia tuotteita tai tuotteita puuttuu kokonaan, lähetämme korvaavat tuotteet ilman lisäkuluja.

      Pidätämme oikeuden muuttaa toimitusehtojamme. Asiakkaan tulee tutustua ennen tilaamista kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin.