Suomalaisen lampaanvillan käyttö on ollut merkittävä osa Alhon Huopatehtaan historiaa. Huopatossumme valmistettiin kotimaisesta villasta vuodesta 1927 aina 1960-luvulle asti, jolloin suomalainen villantuotanto alkoi hiipua esimerkiksi kansainvälisen tuonnin myötä. Nykyään villamateriaalimme tulevat vastuullisilta perheyrityksiltä Englannista ja Euroopasta, sillä kotimaisen villan saatavuus huopateollisuuteen on yhä haastavaa. Valmistusprosessimme kotimaisuusaste on kuitenkin 85 %, ja tuotteemme heijastavat edelleen suomalaista käsityöperinnettä, vastuullisuutta ja lähes vuosisadan mittaista tarinaa.
Suomalaisen lampaanvillan käyttö – perinne, haasteet ja mahdollisuudet
Olemme täällä Alhon Huopatehtaalla valmistaneet suomalaisia huopatossuja jo lähes vuosisadan ajan. Kun lähdetään selaamaan historiaa taaksepäin ja muistelemaan käyttämämme lampaanvillan alkuperää, niin huopatossumme valmistettiin kokonaan suomalaisesta lampaanvillasta vuodesta 1927 alkaen noin 60-luvulle asti. Tämän jälkeen kotimainen villantuotanto alkoi hiljalleen hiipua. Tämä johtui kansainvälisten materiaalien tuonnista ja villatuotannon taloudellisen tuen vähentymisestä, mikä johti myös useiden huopatehtaiden sulkemiseen. Meilläkin siis siirryttiin 1970-luvulla käyttämään englantilaista villaa, sillä suomalaista lampaanvillaa ei ollut enää saatavilla riittävästi.
Vaikka suomalaisen lampaanvillan hyödyntäminen on ollut tärkeä osa perintöämme, sen käyttö nykyään on haastavaa. Raakavillan käsittely – lajittelu, pesu ja karstaus – on oma teollisuudenalansa, joka on suurelta osin kadonnut Suomesta. Nykyään myös suurin osa suomalaisesta villasta käy pesuprosessissa Englannissa. Lisäksi suurin osa kotimaisesta villasta päätyy lankateollisuuteen, eikä huovutukseen soveltuvaa villaa jää saataville tarpeeksi.
Jotta voimme käsitellä lampaanvillaa täällä Huopatehtaalla, sen on oltava tietyssä muodossa – ja tämän prosessin osaaminen on valitettavasti hävinnyt Suomesta vuosien saatossa. Villakuidun käsitteleminen tähän muotoon on myöskin oma teollisuudenalansa, jonka taitavat suuremmat villankäsittelymaat, joita onneksi löytyy vielä myös Euroopan alueelta.
Vuosina 2018–2020 pystyimme vuosien tauon jälkeen käyttämään suomalaista lampaanvillaa huopatossujemme valmistuksessa, mutta koronan myötä saatavuus jälleen heikkeni.
Tänä päivänä suurin osa käyttämistämme villamateriaaleista tulee Englannista, vastuullisilta perheyrityksiltä. Lisäksi meillä on myös muita yhteistyökumppaneita Euroopan alueella. He ovat sitoutuneet valmistamaan materiaalit eettisesti, ilman luonnolle tai ihmiselle vaarallisia kemikaaleja sekä heidän valmistamat materiaalit täyttävät ÖKO-TEX® 100 -standardin vaatimukset.
Huolimatta raaka-aineen alkuperästä, huopatossumme ovat ylpeästi suomalaisia – valmistusprosessimme kotimaisuusaste on peräti 85 %.
Käsityöperinne elää vahvana
Huopatossujen teollinen valmistustapa on katoavaa käsityötaitoa, jota Suomessa hallitsee enää vain kaksi valmistajaa – ja maailmaltakin tämä perinne on lähes kadonnut. Meidän tossumme valmistetaan yli 100 työvaiheen kautta, joista suurin osa tehdään käsin. Tossujen materiaali on vain meille valmistettu, omalla reseptiikallamme. Vaikka hyödynnämme koneita huovutusprosessissa, ihmisen kädenjälki ohjaa jokaista vaihetta. Esimerkiksi tossuaihiot vaativat jatkuvaa tarkkailua ja kosketusta, jotta pystymme varmistamaan huovutuksen sujuvan täydellisesti. Tämä tekee tuotteistamme uniikkeja ja säilyttää artesaanituotteen hengen, vaikka kyse onkin teollisesta valmistuksesta.
Ekologinen ja vastuullinen valinta
Vaikka haasteet suomalaisen lampaanvillan saatavuudessa jatkuvat, olemme kuitenkin sitoutuneet vastuullisuuteen. Tuotteemme valmistetaan korkealaatuisesta 100 % lampaanvillasta ilman muovia. Villan soveltuvuus huopatossujen tuotantoon on ratkaistu vuosikymmenten kehitystyöllä, jotta tossut olisivat kaikkien saatavilla – eivät vain luksustuotteita.
Mikäli saamme mahdollisuuden käyttää tuotannossamme kotimaista lampaanvillaa, siirrymme siihen ehdottomasti. Tämä edellyttää kuitenkin monia meistä riippumattomia muutoksia. Uskomme ja toivomme, että suomalainen lampaanvilla saa vielä ansaitsemansa arvostuksen.
Suomalaisten huopatossujen valmistuksen ainutlaatuinen prosessi, perinteinen käsityötaito sekä suomalaisen työn arvostus tekevät jokaisesta tossuparista erityisen.
Meidän huopatossumme ovat enemmän kuin vain lämpimät ja mukavat – ne kantavat mukanaan Jalmarin ja Saiman aloittaman Huopatehtaan vuosisadan tarinaa.
Toimitusehdot ovat voimassa 15.11.2024 alkaen.
Kaikki ti 17.12.2024 mennessä tulleet tilaukset kerkeävät jouluksi perille!
Joululahjaksi tilatuilla tuotteilla on pidennetty vaihto- ja palautusoikeus 17.1.2025 saakka.
Verkkokaupan tuotteita myy Huopatehdas Johanna Alho (2752457-6).
Myymme tuotteita täysi-ikäisille yksityishenkilöille Suomeen ja
EU-alueelle.
Tuotteiden hinnat sisältävät voimassa olevan arvonlisäveron.
Pidätämme oikeuden hintojen ja lähetyskulujen muutoksiin.
Yrityksille meillä on oma verkkokauppa, jonne voit rekisteröityä tästä.
Tuotteet tilataan pääsääntoisesti internetin välityksellä verkkokaupastamme www.alhonhuopatehdas.fi ostoskorin kautta.
Tilaukset
vahvistetaan sähköpostilla, jossa ilmoitetaan tilauksen summa,
toimituskulut sekä tilatut tuotteet.
Tilausvahvistuksen saaminen
edellyttää sähköpostiosoitteen ilmoittamista tilauksen yhteydessä.
Asiakas sitoutuu jokaisen tilauksen yhteydessä voimassa oleviin toimitusehtoihin.
2-6 arkipäivää,
ellei tuotekohtaisesti ole ilmoitettu jotain muuta.
Kiireaikoina
(kuten joulu sekä isän- ja äitienpäivä) toimitusaikamme saattaa olla
pidempi. Ajankohtainen toimitusaikamme on aina päivitetty.
Huomioithan, että osa tuotteistamme valmistetaan
loppuun asti tilauksen mukaan.
Ilmoitathan mikäli toimituksella on kiire, niin pyrimme parhaamme mukaan vaikuttamaan tuotanon ja toimituksen nopeuteen.
Huomioithan, että jos tilauksellasi on ennakkomyynnissä olevia tuotteita sekä heti saatavilla olevia tuotteita, niin toimitamme koko tilauksen vasta, kun kaikki tuotteet ovat saatavilla.
Kun tilaat yli 100€ on kotimaan toimitus aina ilmainen!
POSTI
Postin noutopisteen ollessa täynnä, he voivat ohjata lähetyksen seuraavaan vapaaseen noutopisteeseen. Tällaisessa tilanteessa suosittelemme olemaan yhteydessä Postin asiakaspalveluun, valitettavasti yrityksemme ei voi ottaa tästä vastuuta.
MATKAHUOLTO
NOUTO TEHTAANMYYMÄLÄSTÄ, hinta 0€
TOIMITUKSET ULKOMAILLE
Maksunvälityspalvelun toteuttajana ja maksupalveluntarjoajana toimii Paytrail Oyj (2122839-7) yhteistyössä suomalaisten pankkien ja luottolaitosten kanssa. Paytrail Oyj näkyy maksun saajana tiliotteella tai korttilaskulla ja välittää maksun kauppiaalle. Paytrail Oyj:llä on maksulaitoksen toimilupa. Reklamaatiotapauksissa pyydämme ottamaan ensisijaisesti yhteyttä tuotteen toimittajaan.
Paytrail Oyj, y-tunnus: 2122839-7
Innova 2
Lutakonaukio 7
40100 Jyväskylä
Tutustu Paytrailin maksuehtoihin klikkaamalla tästä.
Tutustu Klarnan tarjoamiin maksutapoihin klikkamalla tästä ja maksuehtoihin klikkaamalla tästä.
Kun
valitset Klarnan tarjoaman maksutavan, on asiakas itse vastuussa
laskutuksesta aiheutuneista mahdollisista kuluista, esimerkiksi muistutusmaksusta.
Asiakas myös huolehtii itse, että lasku on tullut
varmasti Klarnalta sähköpostiin (kannattaa katsoa myös
roskapostikansio).
Klarnan maksutavat ovat asiakkaan ja Klarnan välinen
sopimus.
Jos teet tuotevaihdon tai palautuksen, muistathan ilmoittaa siitä Klarnalle, niin he voivat laittaa laskusi taukotilaan.
Voit ladata puhelimeesi Klarnan sovelluksen, ja näet kaikki ostoksiisi liittyvät asiat yhdessä paikassa.
Saatte tilausvahvistuksen
sähköpostiinne, joka sisältää painikkeen "lataa lasku". Painamalla painiketta pääsette lataamaan laskun pdf-muodossa.
Ennakkolasku
maksetaan ennen tuotteen toimitusta. Ennakkolaskun maksuaika on 7 päivää.
Jos ennakkolaskua ei ole maksettu eräpäivään mennessä, perumme
tilauksen.
Kiireellisissä toimituksissa voitte lähettää kuitin maksusta
sähköpostiimme.
Tuote voidaan vaihtaa toiseen kokoon tai malliin 30 vrk kuluessa toimituksesta ja se on asiakkaalle maksutonta.
Me kustannamme yhden tuotevaihdon asiakkaalle, mutta jos vaihtoja
tulee yhden tilauksen osalle useampia, joutuu asiakas itse maksamaan
seuraavat tuotevaihdot.
Ulkomailta tulevan palautuksen tai vaihdon kustannuksista asiakas vastaa itse.
Otathan ensin yhteyttä meihin, jotta tiedämme onko haluttua tuotetta varastossamme.
Voit ottaa meihin yhteyttä TÄSTÄ tai asiakaspalvelu@alhonhuopatehdas.fi.
Muista kertoa nimesi sekä tilausnumerosi.
Kun teet vaihdon, voit käyttää Postin
asiakaspalautuksen sopimustamme. Tällöin vaihdon tekeminen on
ilmaista. Muistathan säästää saamasi kuitin palautuksesta!
Vaihtaessa tuotteita, laitathan palautuksen mukaan vapaamuotoisen lomakkeen, jossa ilmoitat mihin haluat tuotteen vaihtaa. Tällä helpotat työtämme.
Jos lomake puuttuu tai on puutteellisesti täytetty, emme pääse tekemään tuotevaihtoa.
Jos teet tuotevaihdon tai palautuksen, muistathan ilmoittaa siitä myös maksunvälittäjälle, niin he voivat laittaa laskusi taukotilaan.
Vaihdettavan tuotteen on oltava myyntikuntoinen!
Tuotteen tulee
olla puhdas, käyttämätön ja täysin uuden veroinen.
Tuotelapun on oltava
tuotteessa kiinni.
Tarkastamme tuotteen kunnon ennen maksun
palautumista. Jos tuote ei ole palautusehtojen mukaisessa kunnossa, emme
voi hyvittää koko tuotteen hintaa, vaan siitä voi seurata
mahdollinen arvon aleneminen.
Huomioithan, että osassa tuotteissa ei ole vaihto- tai palautusoikeutta, jos tuotteeseen on valittu esimerkiksi oma painatus. Tämä on ilmoitettu tuotteen yhteydessä.
Jos haluat palauttaa tuotteen kokonaan, on se asiakkaalle omakustanteista.
Halutessanne
voitte pyytää meiltä Postin asiakaspalautuksen tunnuksen sähköpostilla
ja tehdä palautuksen tuota tunnusta käyttäen, jolloin palautuksesta ei
tarvitse maksaa kassalla suoraan.
Pidätämme asiakkaalle palautettavasta rahasummasta 7,90€, joka on meille todellinen kustannus palautuksesta.
Ulkomailta tulevan palautuksen tai vaihdon kustannuksista asiakas vastaa itse.
Jos asiakas vaihtaa
tuotteen ja tämän jälkeen palauttaa sen, tulee hänen itse vastata
palautuskustannuksista.
HUOM! Mikäli asiakas on valinnut toimituksen kotiovelle, palautamme tällöin vain normaalin toimituskulukustannuksen 7,90€. Muistathan säästää saamasi kuitin palautuksesta!
Palauttaessanne tuotteita, voitte tehdä käsin merkinnän
palautuksesta, mukana tulleeseen kuittiin. Halutessanne voitte myös
tulostaa sähköpostiinne tulleesta toimitusvahvistusviestistä erillisen
palautuslomakkeen. Myös tuo kuitti löytyy tuosta samaisesta
toimitusvahvistusviestistä.
Jos palautuksen mukana ei tule mitään merkintää vaihdosta/palautuksesta, emme pääse rekisteröimään palautusta. Laita kuitti tai palautuslomake mukaan pakettiin.
Palautettavan tuotteen on oltava myyntikuntoinen!
Tuotteen tulee
olla puhdas, käyttämätön ja täysin uuden veroinen.
Tuotelappu on hyvä pitää vielä sovitettaessa tuotteessa kiinni.
Tarkastamme tuotteen kunnon ennen maksun
palautumista. Jos tuote ei ole palautusehtojen mukaisessa kunnossa, emme
voi hyvittää koko tuotteen hintaa, vaan siitä voi seurata
mahdollinen arvon aleneminen.
Huomioithan, että osassa tuotteissa ei ole vaihto- tai palautusoikeutta, jos tuotteeseen on valittu esimerkiksi oma painatus. Tämä on ilmoitettu tuotteen yhteydessä.
NOUTAMATON PAKETTI
Noutamaton lähetys ei ole sama asia kuin tuotteen palautus.
Mikäli
asiakas jättää noutamatta tilaamansa tuotteet, peritään häneltä
lähetyksen palauduttua toimituksen sekä palautuksen todelliset
kustannukset. Asiakkaalle hyvitetään siten tilauksen arvo vähennettynä
toimitus- ja palautuskuluilla (15,80€).
Rekisteröimme palautuksen noin 5 arkipäivän aikana.
Hyvitämme
tilauksen koko summan valitsemasi maksutavan mukaisesti. Mikäli palautat
tilauksen kokonaisuudessaan, palautuvat sinulle myös alkuperäiset
toimituskulut.
Mikäli olet maksanut ostoksesi Paytrail maksutavalla: me ilmoitamme järjestelmämme kautta Paytrailille palautuksesta ja he palauttavat tilauksen maksun teille.
Mikäli olet maksanut ostoksesi Klarnan maksutavalla: me ilmoitamme järjestelmämme kautta Klarnalle palautuksesta ja he palauttavat tilauksen maksun teille tai lähettävät päivitetyn laskun.
Tilauksen voi perua, jos sitä ei ole otettu vielä käsittelyyn. Jos
tilaus on otettu käsittelyyn ja tuotteiden valmistu aloitettu, peruminen
ei enää ole mahdollista. Tämän jälkeen sovelletaan normaaleja palautusehtoja.
Tilauksen voi perua laittamalla meille sähköpostia asiakaspalvelu@alhonhuopatehdas.fi tai soittamalla 050 516 5475 (ma-pe 10-16). Ilmoitathan tilausnumeron sekä nimesi.
Huopatehdas J. Alho ei vastaa ylivoimaisen esteen (force majeure) aiheuttamista viivästymisistä eikä vahingoista.
Jos toimituksesi on vahingoittunut, ilmoita siitä heti pakettia noudettaessa noutopaikan virkailijalle.
Jos tilauksestasi puuttuu tuotteita tai tuote on eri kuin olet tilannut, niin ilmoitathan siitä välittömästi meille TÄSTÄ
tai asiakaspalvelu@alhonhuopatehdas.fi. Jos tilauksessa on vääriä tai
viallisia tuotteita tai tuotteita puuttuu kokonaan, lähetämme korvaavat
tuotteet ilman lisäkuluja.
Pidätämme oikeuden muuttaa toimitusehtojamme. Asiakkaan tulee tutustua ennen tilaamista kulloinkin voimassa oleviin toimitusehtoihin.